Αρχειοθήκη ιστολογίου

Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Δευτέρα 23 Μαΐου 2022

Abszesstonsillektomie: Uni- oder bilateral?

alexandrossfakianakis shared this article with you from Inoreader

Laryngorhinootologie
DOI: 10.1055/a-1841-6419

Hintergrund Zusätzlich zu einer empirischen Antibiotikagabe kommt als Therapie eines Peritonsillarabszesses (PTA) neben der Drainage von Pus auch die Abszesstonsillektomie (ABTE) infrage. Die Nachblutung nach ABTE ist eine gefürchtete Komplikation und kann in seltenen Fällen bis zum Tod des Patienten führen. Ziel dieser Studie war der Vergleich von ABTEs mit und ohne kontralaterale Tonsillektomie (TE) bezüglich Blutungskomplikationen. Zusätzlich wurde das Auftreten von metachronen PTAs auf der Gegenseite untersucht. Material und Methoden Retrospektive Studie von n=655 Patient*innen, die im Zeitraum von Januar 2004 bis Dezember 2019 eine ABTE mit oder ohne kontralaterale TE erhielten. Die operationspflichtigen Nachblutungen wurden in Abhängigkeit von demografischen und chirurgischen Parametern untersucht. Des Weiteren wurde evaluiert, wie häufig es nach unilateraler ABTE zu einem PTA mit Notwendigkeit einer ABTE der kontralateralen Seite kommt. Ergebnisse Insgesamt kam es bei 10/655 (1,5%) zu einer operationsbedürftigen Nachblutung. Bei 404/655 wurde eine ABTE mit kontralateraler TE durchgeführt. Hier zeigte sich bei 8/404 (1,98%) die Blutung kontra- oder bilateral. Nur 2 Patient*innen (2/251, 0,7%) mit unilateraler ABTE bluteten nach. Die Nachblutungsrate nach unilateraler ABTE war signifikant niedriger als bei ABTE mit kontralateraler TE (0,7% vs. 1,98%; p=0,001). Bei 0,8% der Patient*innen erfolgte bei metachronem PTA eine ABTE der Gegenseite. Schlussfolgerungen Insgesamt zeigte sich die Nachblutungsrate nach ABTE mit 1,5% gering. Die Nachblutungsrate nach unilateraler ABTE war signifikant geringer als nach ABTE mit kontralateraler TE. Daher sollte die Indikation zur kontralateralen TE bei unilateralem PTA streng gestellt werden.
[...]

Georg Thieme Verlag KG Rüdigerstraße 14, 70469 Stuttgart, Germany

Article in Thieme eJournals:
Table of contents  |  Abstract  |  Full text

View on Web

Understanding Variation in Rotavirus Vaccine Effectiveness Estimates

alexandrossfakianakis shared this article with you from Inoreader

SocialThumb.00001648.DC.jpeg

Background: Estimates of rotavirus vaccine effectiveness (VE) in the U.S. appear higher in years with more rotavirus activity. We hypothesized rotavirus VE is constant over time but appears to vary as a function of temporal variation in local rotavirus cases and/or misclassified diagnoses. Methods: We analyzed 6 years of data from eight U.S. surveillance sites on 8-59-month olds with acute gastroenteritis symptoms. Children's stool samples were tested via enzyme immunoassay (EIA); rotavirus-positive results were confirmed with molecular testing at the US Centers for Disease Control and Prevention (CDC). We defined rotavirus gastroenteritis cases by either positive on-site EIA results alone or positive EIA with CDC confirmation. For each case definition, we estimated VE against any rotavirus gastroenteritis, moderate-to-severe disease, and hospitalization using two mixed-effect regression models: the first including year plus a year–vaccination interaction, and the second including annual percent of rotavirus positive tests plus a percent positive–vaccination interaction. We used multiple overimputation to bias-adjust for misclassification of cases defined by positive EIA alone. Results: Estimates of annual rotavirus VE against all outcomes fluctuated temporally, particularly when we defined cases by on-site EIA alone and used a year–vaccination interaction. Use of confirmatory testing to define cases reduced, but did not eliminate, fluctuations. Temporal fluctuations in VE estimates further attenuated when we used a percent positive–vaccination interaction. Fluctuations persisted until bias-adjustment for diagnostic misclassification. Conclusions: Both controlling for time-varying rotavirus activity and bias-adjusting for diagnostic misclassification are critical for estimating the most valid annual rotavirus VE. Copyright © 2022 Wolters Kluwer Health, Inc. All rights reserved.
View on Web