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Πέμπτη 8 Δεκεμβρίου 2022

Association between masticatory dysfunction and gastroesophageal reflux disease: a population‐based study in the elderly

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Abstract

Background

Caries and periodontal disease may cause tooth losses and chewing difficulty, especially in the elderly. Ingesting poorly chewed food may delay gastric emptying and favor the development of gastroesophageal reflux disease (GERD).

Objective

This study investigated the association between masticatory dysfunction and GERD in the elderly from a rural area in southern Brazil.

Methods

This census invited all 489 elderly from a city to participate. The study used a GERD symptoms questionnaire, followed by an oral examination. Masticatory dysfunction was analyzed based on the chewing difficulty for some food groups. Tooth loss and chewing self-perception were also considered as exposure variables. Poisson regression determined the association among variables by calculating the prevalence ratio [PR(95% confidence interval)].

Results

The response rate was 93.1% (n=455, average age of 70.9 years, 50.5% men). The prevalence of GERD in this population was 36.9%. GERD was associated with chewing difficulty for vegetables (PR=1.54), meats (PR=1.34), and cereals (PR=1.43) but not with poor chewing self-perception (PR=0.80) and tooth loss (PR=1.22). GERD was also associated with xerostomia (PR=1.63) and the female gender (PR=1.35).

Conclusions

Elderly people from a rural area with a reduced number of teeth present chewing difficulty and a high prevalence of GERD, indicating an association between GERD and masticatory dysfunction.

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Tonsillectomy vs Modified Uvulopalatopharyngoplasty for Hypertrophy and Obstructive Sleep Apnea

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This randomized clinical trial examines whether modified uvulopalatopharyngoplasty is more effective than tonsillectomy alone for treating adults with tonsillar hypertrophy and moderate to severe obstructive sleep apnea.
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Berichtetes und gemessenes Riech- und Schmeckvermögen in einer Long-COVID-Kohorte

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Laryngorhinootologie
DOI: 10.1055/a-1970-6510

Einleitung Störungen des Riech- und Schmecksinns werden häufig zahlenmäßig übereinstimmend als Long-COVID-Symptom beklagt. Anhand von Befunden einer Spezialsprechstunde (HNO-LCS) soll geklärt werden, wie groß tatsächlich der Anteil pathologischer olfaktorischer bzw. gustatorischer Diagnosen in dieser Kohorte ist. Methodik 48 erwachsene Patienten, die die HNO-LCS aus eigenem Leidensdruck aufsuchten, wurden nach ihrer Anamnese befragt, sie schätzten ihr Riech- (SER) und Schmeckvermögen (SES) mit Schulnoten ein und absolvierten als Riechtest den erweiterten Sniffin'Sticks-Test und als Schmecktest den 3-Tropfen-Test. Aus dem SDI-Riechscore und dem totalen Schmeckscore (SScore-total) wurden anhand von Normwerten Diagnosen erstellt. Zwischen den gemessenen Scores und der Selbsteinschätzung und zwischen SER und SES wurden Korrelationen berechnet. Ergebnisse Tatsächliche pathologische chemosensorische Diagnosen bestanden bei 90% der Patienten. Pathologische olfaktorische Diagnosen waren doppelt so häufig wie gustatorische. Bei 10% der Kohorte war keine pathologische Diagnose verifizierbar. Bei 6 Patienten wurde ein Anosmie-Ageusie-Syndrom diagnostiziert. SER korrelierte stark mit SDI. SES korrelierte moderat mit SScore-total. SER korrelierte stark mit SES. Schlussfolgerungen Bei der Interpretation berichteter chemosensorischer Symptome besteht die Gefahr einer Konfusion von Riechen und Schmecken durch die Betroffenen. Deshalb ist die Überprüfung der chemischen Sinne mit validierten Tests in Long-COVID-Ambulanzen wichtig.
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Georg Thieme Verlag KG Rüdigerstraße 14, 70469 Stuttgart, Germany

Article in Thieme eJournals:
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